11 januar 2008

Medellin!!!! =)

På mandag etter leiren gikk turen til terminalen, sammen med en gjeng på 8 fra Medellin og 2 fra Monteria.. Vi skulle nemlig ta buss til Medellin. Bussen gikk klokka 12 på kvelden - og vi sov stort sett hele veien.. Da klokka ble litt over åtte neste morgen, våknet jeg - og kunne se byen fra der vi kom kjørende ned fjellsiden.. Det var ein kjempefin by - og det så roligere ut enn Bogota.

Da vi var kommet til terminalen i Medellin - tok vi en taxi med Oscar og Johnatan (venner fra leiren i sommer) til huset til Jorge Julian (president i FIPEC - misjonsforbundet i Colombia). Der skulle vi bo når vi var i Medellin. Der ble vi møtt av kona hans og en av døtrene (9 år). Og vi fikk frokost - som ikke var det letteste å svelge da, for vi må vel inrømme at vi var litt småkvalme etter en svingete busstur som gikk mye fortere enn det bruker å gjøre.. Nesten som karusell i 8 1/2 time.. =)

Denne dagen skulle vi møte Oscar og kusina noen timer senere for å ta metroen, metro-cable og for å se oss litt rundt i byen.. Vi var oppe i et bibliotek - som på utsiden skulle likne 3 store stein.. (det er noe anna enn Vegårshei Bibliotek).
Der møtte vi Naiver (ein kamerat fra Monteria) - og vi reiste med han til sentrum for å spise. Da vi var ferdige reiste Naiver, Oscar, Marte og jeg til en liten "landsby" oppe på et fjell - der vi kunne se utover Medellin, og der var også litt lys. Når vi hadde ventet der en stund - kom Johnatan (bokstavelig talt) tutene opp i bilen sin - og vi reiste ned til elva for å se på lysa. Der møtte vi også Daisy og Joel. Vi gikk i en park, og gikk langs elva. Det var veldig fint pynta med lys.. =)

Neste morgen var det å møte klokka åtte på terminalen - for då skulle Oscar, Marte, Johnatan og jeg til Guatapé - nesten 2 timer utenfor byen.. Der skulle vi gå opp i ein 200 meter høy stein - for å se utsikten. Det var en stor innsjø der.. Så da vi gikk av bussen - var det å gå opp noen lange bakker, og så fant vi ein snarvei opp fjellsiden.. På toppen tok vi oss en brus og en empanada hver.. Før vi begav oss ut på å gå opp de 649 trappetrinna til toppen.. Det var godt det ikke var sol akkurat då - for temperaturen der er i utgangspunktet ganske varm..

Da vi kom til toppen var det å slenge seg ned på fjellet, slappe av - før vi tok litt bilder og gikk på toppen av bygningen som var der.. Da vi skulle gå ned igjen - sier jeg først til Marte at jeg kjente beina bare skalv når e gikk nedover - og ikkje lenge etter e hadde sagt det - sier Johnatan det samme til meg - og Oscar sier det til Marte.. Så vi gikk ganske skjelvene i beina ned igjen.. =)hehe

Når vi kom ned trappene tok vi buss til landsbyen i Guatapé - der vi spiste ørret! Det smakte godt - var lenge siden sist vi spiste fisk ja!! Og så gikk vi ein tur i landsbyen der - før vi tok bussen til Medellin igjen.. Der gikk Oscar for å kjøpe gave til Marte (ho hadde bursdag) - mens Johnatan fulgte oss til der vi bodde og ventet der til vi hadde dusjet og stelt oss.. Så gikk turen til pastoren i menigheten deres, Shalom. Dette visste ikke Marte om - men vi skulle feire bursdagen hennes.. :)

Der ventet endel av vennene våre fra Medellin. Vi spiste mat, og etterpå ble det kake og pressang. Jeg har ikke bilde av det - men da vi skulle ta bilde av at Marte latet som om hun spiste kaka, hadde noen andre planer, så da ble hun dyttet nedi kaka.. Men, bilder fra dette kommer snart!!
Hun fikk også gave fra de i Medellin - en t-skjorte der det står: "Se habla español" (hun snakker spansk).. =)

I dag møtte vi Oscar og Naiver litt seinere på dagen - for da skulle vi se på universitetet der Oscar jobber. Det var et stort universitet - og der har de utveksling med Norge.. =) Etterpå gikk turen til sentrum - der vi skulle se det andre kontoret han har - og der jobber også Johnatan..

Etter dette gikk vi for å se kirken deres - det var en mindre kirke enn Fontibon - men det så veldig bra ut.. =) Der møtte vi også Johantan - og vi kjørte med han til Henry - der vi spiste lunsj.. veldig godt!! Grovbrød til og med!! Vi så også bilder, Marte tok en tur på motorsykkelen sammen med Henry og vi så på bilder fra leirer i Norge (på Vegårshei faktisk!!)

Etter dette reiste vi til Jorge Julian, for han skulle kjøre oss til flyplassen! Dette ble som i Colombia - akkurat til tide. Vi som smånervøse nordmenn trodde vi ikke rakk det - men det gjorde vi, akkurat!!

På flyplassen i Bogota ventet Alexander og Diego - for vi skulle ut med de og spise. Så det har vært ein veldig koselig kveld.. Og i mårra går turen til La Vega!!

Og her kommer noen bilder:

Daisy, Marte, meg og Oscar (på toppen der vi tok "metrocable" til)

Marte, Oscar og Naiver (Bildeprosjekt...)

Lys
Meg og Oscar
Johnatan og meg
Lys langs elva
Meg og Marte
Lys
Naiver og Johnatan
Steinen hvor vi gikk til toppen
Marte
Utsikt fra der vi spiste