22 desember 2007

Himmel på jord!

Ja, nå nærmer det seg jul - det er det alle skriver om på bloggen for tiden.. Folk reiser hjem på juleferie, folk treffer familien i jula, det er masse mat, selskaper osv osv..
Og når jeg snakker med folk sier de ofte nå; "Stakkars deg som skal feire jul der, feire jul uten familien, savner du de ikkje - og savner du ikkje vennene dine? Jaja, jeg skal tenke på deg, stakkars deg.. " Det er ofte slik folk snakker - men da tenker jeg - stakkars dem.. Ikkje det at det er stakkars dem å feire hjemme, med snøen, med familien, med venner med den gode, norske maten.. Selvfølgelig kommer jeg til å savne Norge, familien, vennene osv osv i jula - men allikevel er jeg så heldig å få oppleve noe annet et år, få være med de barna som ingen andre vil være med, få være en del av en Colombiansk familie - feire jul med vertsfamilien, bestemor, bestefar, onkler og tanter og 5 gutter fra 9 mnd til 6 år.. Fullt hus og stormende jubel. :) Jeg gleder meg masse! Tenk å kunne få være med disse barna som virkelig setter pris på et smil, en klem og et klapp på skuldra. De barna som ikke har noen å være med i jula, de som har det bedre med oss enn med familien sin. Jeg kan være familien for dem, og jeg kan gi dem ei uforglemmelig jul!
En sang jeg har hørt masse på nå i det siste - er "Himmel på jord" med Maria Arredondo.. Og en setning som har festet seg godt, er fra refrenget når hun synger: "....jeg er ikke alene her jeg bor.." For det er jeg ikkje, jeg er egentlig helt alene her, i Colombia, i en egentlig ukjent familie osv, men jeg har venner, jeg har brødre og søsken i Gud, jeg har nieser og nevøer på gården - og jeg har en hel himmelsk familie her - og så vet jeg i tillegg at jeg har en familie i Norge, som alltid er der for meg, de er alltid i mine tanker, og jeg er i deres tanker..
..
Her kommer teksten på sangen som er min julesang i år:
Jeg snublet omkring i svarteste natten,
da tente du stjernen med lys i fra deg.
Jeg følte med ensom og tung og forlatt,
da du viste du tenkte på meg.
Jeg hutret og frøys da du gav meg din varme,
du så vel at jorda var naken og kald.
Du lengtet til meg, og du sendte meg barnet,
og viste meg vei til en stall.
..
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
..
Jeg sloss og jeg led, gjorde alt for å vinne.
Da hørte jeg englene synge om fred:
"Legg våpnene ned, det er jul du må finne en fred inni hjertet et sted."
..
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
..
Hver gang jeg ser opp mot min himmel,
så vet jeg, at undrenes under er det som har hendt.
Jeg føler meg trygg, for jeg slipper å lete.
Nå vet jeg hvor stjernen ble tent.
..
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
Himmel på jord, en nåde så stor
jeg er ikke alene her jeg bor.
..
Jeg er ikke alene her jeg bor!!
..
GOD JUL TIL ALLE, UANSETT HVOR OG MED HVEM DU FEIRER JUL!!
MÅ DET BLI EN VELSIGNET JULEHØYTID!!

6 kommentarer:

Astrid sa...

Stina jeg savner deg såå mye!
Skulle ønske du bare kunne komme hjem!
Men d e detta du har lyst til, så du må ha ein kjempe fin jul, med familie og venner nede i Colombia!
Jeg tenker ufattelig mye på deg!
Jeg er kjempe gla i dæ !
Mange store juleklemmer fra Astrid <3

Unknown sa...

Gla i deg snuppa <3 Du er jammen med god!
Ser opp til deg, d skal du vite, stolt a å ha ei Venninne som æ i Colombia, som greie sæ så bra, å æ så enormt positivt.

take care <3

Anonym sa...

Du e så utruli bra!
Du aner ikkje.
Det e så utruli respekt a å være der du e, å gjøre det du gjør.
Veldi gla i dæ! Savner dæ!

Stå på!

God bless!

Silje sa...

Jeg elsker den sangen! Ska vi ta en duett når du kommer tebake:P

Kari Haugenes sa...

Amen Stina. Du har oppdaga ein større glede enn oppbundede tradisjoner her i Norge. GUd velsigne dæ!

amund enger sa...

Hyggelig å vite at melodien jeg skrev for noen år siden, har nådd helt fram til Colombia. Fant bloggen din på nettet og hadde lyst til å sende en forsinket påskehilsen. Bless i det daglige arbeidet du utfører for barna.
vennlig hilsen komponisten av Himmel på Jord.